a mi kis falunk

A méltán népszerű határátkelő blog nyomán gondoltam, egy kis séta tényleg nem árthat a környéken. Volt már, hogy összeszedtem némi kis infót Eidfjordról, és voltak már képek is, de most megpróbálom egy útvonal mentén végigmutatni hol is lakunk. Milyen messze dolgozunk. Nem lesz nagy séta elárulom, de ha nincsenek a felhők 200-300 méter magasan (alacsonyan), mindig élmény ez a pár perc is.

Elsőnek, kicsit távolabbról Eidfjord, ott messze a kép végén ahol a bal oldali nagy hegy (1621m) belecsúszik a fjordba. Ez a Hardangerfjord, Norvégia 2., a világ 3. leghosszabb fjordja. Kb. 150km-re a nyílt tengertől. Mi ennek a végében lakunk. Véletlenül...
Kjeasen nevű helyről fotózva.

Itt már közelebb, a fás rész a házak fölött egy elég nagy "fennsík", a következő képek onnan vannak, kb. 100 méter magasból

Ebben az évben több mint hatvan óceánjáró látogatott el hozzánk, jövőre az új dráguló szabályok miatt fele sem fog érkezni... Ez volt a legnagyobb Costa Mediterranea
 Nem nagy település, az egész kommune 1000 lakost számlál, abből mondjuk 500 él itt helyben.

És akkor induljunk a háztól...

Kommune ház, kb. 100nm
 Előttünk, balra nézve...
...és jobbra

ha balra indulunk, két házat elhagyva Carmen megérkezik a munkahelyére (látszik bal oldalt az épület csücske), nem siet, de 1 perc sem a menetidő, kibírható...
 Ha nem én viszem a gyereket a suliba, én is erre indulok az oviba.

Ez lentről nézve, jobb oldalon az új építésű társasház felett van az idősek otthona (Carmen munkahelye), onnatól a 3. ház a miénk. Én a bal oldali ház mellett levágom az utat.
Az önkormányzati épületet nem érintem, megyek jobbra.

Azon a hídon ott szemben sétálok át...

jobbra nézve ilyen
 balra pedig ilyen a látvány

Ha a suli felől érkezem lefelé szintén gyalog, így látszik a két híd. Az óvoda a jobb oldali panzió mögött van.
Ott szembe sétálok ebben az esetben lefelé. Az iskola bal oldalt az emelkedő után a fák mögött.

Ez pedig az én munkahelyem, leginkább...
1-3 éves korig járnak ide a gyerekek, a nagyobbak a suli melletti oviba.

Ezeket az óvodából készítettem.

Az én menetidőm kb. 5 perc ha sietek, ha én viszem a gyereket a suliba, akkor max. 12, de ebben benne van a gyerek "pályára" állítása is.
 A suli... kb. 250 méter ide a házunk, gyerekkel megvan ez vagy 3 perc is.
Mintegy 150 méterre jobbra van az utcánk, a ház a saroktól kb. 100m
...a benzinkút mellett tudok elmenni hogy átkeljek a Eio-n.

Ha nem az óvoda felé indulunk el, hanem a hídról jobbkéz felé, kb. 1-1,5 km-re van egy kis tó és egy erdei út fel a "fennsíkra", ahonnan természetesen egy nagy kört leírva (5km) vissza lehet térni a központba, a helyi, nem éppen szerény kilátással büszkélkedő házakat elhagyva.

Eidfjordvatnet, a tó.

A "fennsík", itt is laknak páran.

A kilátás egy példája.
 Vagy az előző albérletünk ablakából például... csak 3 hónapot voltunk ott, a gyerek nem szerette... én bírtam itt kávézgatni...

innen föntről...

...itt érkezünk le újra a központba...

Lent a központban, a hivatal mellett van ez kis tér. Pár érdekes szoborral.

És lehet jó sokat sétálgatni a fjord mentén.
 Ez például a helyi strand, van egy Simadalhoz közelebb is...

Az-az ott jobbra, ez a kép az faluban lévő turista utak egyikéről készült. Ott a távolabbi öbölben van Simadal, Norvégia második legnagyobb vízerőművével, 700 méterrel a hegy gyomrában...

Szerintem lassan az összes kis faluban lesz ingyenes elektromos gyorstöltő. Itt van értelme az elektromos autóknak. Van is helyben pár... Tesla is, bár nem ez...

Kiegészítésképpen pedig pár kép, milyen amikor munkában vagyok. Az oviban illetve amikor festettem. Kibírható, nyugis hely, gyerekkel ideális, kamasznak nem annyira, mennek is el persze a suli miatt is, de sokan később visszatérnek. Jellemező, hogy a fiatal férj az olajiparban dolgozik, 2 vagy 3 hetes váltásokban, és építenek egy csodás házat a panorámás részen. Aztán jönnek a gyerekek szépen sorban... Mi, nem tudom maradunk-e itt. Is-is állapotot érzek. Mert a feltételek adottak a nyugodt élethez (bár a mi speciális szempontunkat figyelembe véve nem biztos, ezért a dilemma), van itt minden. Uszoda, sportcsarnok (minden hétfőn foci, jó is...), konditerem, saját sípálya 25km-re és leginkább a természet közelsége. Az egyik leggazdagabb kommune. Azért fantasztikus élni ennyire a természet közelében, ahol minden adott ráadásul a nyugodt, stresszmentes élethez. Bár hozzá kell tenni, vagy 2-3 hónapig egyáltalán nem süt be a nap, a közeli hegyek ölelése miatt. Ilyenkor kell felmenni a sípályához a hegyekbe, ott süt a nap, már amikor süt... Viszont nekem nem fix az állásom, és itt kis település lévén leginkább a turista szezonban van csak munka (na jó most itt az óvoda kb. 60-70%-ban megyek), talán kicsit nagyobb élet sem ártana. Nehéz döntés, mert nagyon rendesek a helyiek, de tényleg, nem udvariasságból mondom.

Ez séta közben az ovival.
Gyakran megyünk megnézni a bárányokat a gyerekekkel.

Ezek pedig festés közben készültek. A bal oldali épület Carmen munkahelye. Lebontják, új épül helyette.

Befejezésképpen pedig, mit lehet megnézni, illetve mit lehet csinálni a közelünkben. Fantasztikus helyek magyarán...

A helyi gleccser a Hardangerjokulen, valamivel több mint 1800m. kb. 15-20km légvonalban hozzánk. Bármily furcsa még nem voltam ott, mondjuk úgy tartogatok későbbre is felfedezni valót...

A hatalmas Hardangervidda, Európa legnagyobb hegyi fennsíkja. Fa nincs, ellenben sok rénszarvas, nem láttam még, bár nem sokat jártunk "bentebb", gyerekkel nem könnyű hosszabb túrákat tenni.

Ritka odafent az ilyen szép idő télen. Ki kell használni. A főút lényegében egész télen zárva (az állandó hófúvás miatt), vagy csak konvojban járható.

Rengeteg alagút, az egyik kedvenc például több mint 360 fokot kanyarodik a hegyben vagy 10%-os emelkedéssel.
 Voringsfossen, ami eléggé látogatott turista látványosság. De veszélyes is, sajnos idén is meghalt valaki figyelmetlensége okán. Azért nem jó onnan leesni. 18km hozzánk.

De amúgy is rengeteg a vízesés, mondhatjuk nyugodtan, ez a vízesések, tavak, a vizek országa. Ez az egyik kedvencem, 10km kb. hozzánk.

Ott lent van az Eidfjordvatnet. Ez a kép az előző vízesés közelében készült.
 Szomszéd település, Ulvik, csodás hely, de 40km, mert csak kerülővel lehet odamenni, az első képen lévő hídon keresztül.
Ulvik mellett van Osa. Fel lehet autózni a hegyre, 1200méter magasságra a tengerszintről kb. 12 km alatt. Jó kis kanyarok. Itt fent több tó is van (nyáron is jegesek), ezek látják el többek között a vízerőművet Simadalban.
Itt. Sima Kraftverk. A második legnagyobb Norvégiában. 700 méterre a hegy belsejében. Nyáron látogatható. 9km csőhosszon érkezik le ide a víz, 150bar nyomással, az hajtja a lapátokat. Ez a csarnok 200m hosszú, és 40m magas. Egy nagy panelház befér ide.

Lehetne még sorolni merre jártunk csak itt a közelünkben, tessék megnézni a blogon sok-sok képpel. Viszont meg kell említenem párat, ahol nem jártunk, illetve csak érintettük...

A másik közeli gleccser. Folgefonna, nyári sípálya is üzemel itt, még nem jártunk fent, pedig csak 80km ide, Odda felett.
 Ennyit már mi is láttunk belőle.
Trolltunga, gyerekkel nem vágtunk neki (egy csomó lépcső fel a hegyre, majd még 10km csak oda, egész napos program, nem kicsi gyereknek való), pedig ott voltunk a közelében, egyébként elképesztő kék a tó. Ez nem a fjordnál van, bár a képek alapján úgy tűnik, kicsit beljebb, egy felduzzasztott tónál, szintén vízerőműként szolgál. A parkoló kb. 70 km hozzánk kb. Majd...

Néhány jó hely még, bár már csak felsorolva, képek nélkül.
Voss sícenter, Norvégia legjobb síterepeként hírdetve, 50 km tőlünk.
Bergen, 150km. A Hansa városrész a világörökség része. Szép.
Flåm, 120km. Norvégia egyik leglátogatottam része. Nærøyfjord a világörökség része, tényleg szép, voltunk ott. Flåmbana a világ egyik legszebb vasútvonala, bár csak 20km. Tényleg szép. Stegastein kilátó.
De csak végigmenni például a Hardangerfjord mentén jó időben hatalmas élmény. Kis falvak, nagyobb városok, mint Norheimsund például.

És ez csak a felszín, engem sokkal jobban vonz, ahol nincs annyi turista. Erre pedig egész Norvégia kiváló. Bárhol megáll az ember, és csak elindul egy irányba, biztosan felejthetetlen élményben lesz része. Persze a népszerű látnivalókat sem szabad kihagyni, de itt a szerencsétől is függ, hogy nehogy épp egy kínai (persze ez lehet más népcsoport is, de ők sokan vannak erre) csoportba botoljon, mert akkor oda a varázsa...

És pluszban a szivárványok. Az idő ideális nekik, mert főleg tavasszal és nyáron, jönnek mennek az esőfelhők, és nagyon szép amikor a hegyek között kialakul egy egy szép szivárvány.
Aki pedig szereti nem csak a természeti kincseket, hanem az ember álmodta műremekeket is, nem fog unatkozni Norvégiában.

Megjegyzések

1. tomtom7028.10.14

Hej!
    Nagyon szep helyen laktok.
    Azt gondolom,hogy nem egy stresszes hely.
    Ha pedig ugy erzitek,hogy helyet kell valtanotok,akkor ne halogassatok,mert ugyis az lesz a vege,tapasztalatbol mondom "a mag mar elkezdett csirazni csak rajtatok mulik mikor kel ki a foldbol".
    Koszi a kepeket gyonyoruek.
    Minden jot nektek.
    UI: Dania nagyon jo hely am es a nyelv hasonlit.

1. jajaj, nem tudjuk ám mit fogunk tenni. Van időnk gondolkodni, talán majd úgy csináljuk, hogy az itteni véletlen letelepedésünk helyett, a kinézett célpontokat feltérképezzük, úgy majd könnyebb lesz dönteni, ha tényleg, végérvényesen úgy döntünk. De még itt is annyi mindent meg kell néznem(ünk), át kell "élnem"(ünk), ráérünk. A norvég vonal pedig bizonyosan megmarad...

2. Cseréljünk lakhelyet. Mit szóltok hozzá? :-)
    (ez komoly ... nem vicc!)

1. Még semmi sem biztos, mi sem tudjuk mi legyen, időnk meg gondolkodni rajta. Néztem a blogotokat, azt gondolom jól éreztétek magatokat itt Norvégiában, igaz? Én nem vettem észre, de nálad nem lehet kommentelni? Azért szerencsés időtök volt, nem tudom követed-e valhol az itteni híreket, de pl. tőlünk 80km-re tegnap éjjel 5 házat vitt el a víz, hetek óta esik, az utobbi pár napban pedig szakadt. Fent ehhez képest tényleg kifogástalan idő volt. Itt most a víz az úr Bergen magasságában leginkább. Aztán, mi a döntés? Lesz Norvégba költözés? Jó volt nézni a képeket, különösen a sarkifény lehetett pazar...

2. Igen .. igen, nagyon jól éreztük magunkat Tromsø.ban és környékén. Kicsit más, mint az itteni skót mindennapok. Ott talán európaibb az élet minden területen. Mi élveztük. Nekünk nagyon tetszett, szívesen folytatnánk ott életünket. Turistaként elég drága hely, de ha ott dolgozol és ott van jövedelmed... nincs probléma. Csak egy példa: béreltünk autót -Ford Bmax, benzines- és nem akartam tök dzsuvásan visszavinni a végén, gondoltam lemosatom. Alig találtam mosót -egy gépit az egész környéken-. "Best" benzinkút, a mosás ára: 199 NOK! Lehidaltam. Ez rablás!! :-) Érdemes lenne egy mobil, kézi mosót üzemeltetni ... 150 NOK kívül/belül. Lenne haszon őszire... :-)
      Nem panaszkodhatunk az időjárásra sem, három éjjel volt tiszta csillagos az égbolt. Akkor készültek az északi fényről a fotók.
      Nem .. nem lehet nálunk a blogban kommentelni. Beállítás kérdése csupán, de úgy gondolom jobb is így. Költözünk e? Mi szeretnénk, de nem ilyen egyszerű a dolog. Váltani szeretnénk, új célok, kihívások, új környezet ... majd meglátjuk mire kitavaszodik.
      Látom, van víz bőven most felétek. Egyszer majd csak el áll. Örökké úgy sem esik.