komp akart lenni, de nem komplett...


Ez a klasszikus jutott eszembe, na miről? Hát a kompokról. Ígértem egy kis tapasztalást komp ügyben, ha valaki Norvégia felé indulna ilyen módon, hátha segítek egy kicsit.

Még annyit, kissé elszámoltam magam, egy héttel, így akár a tour de france-ba még bele is "gázolhatunk".

Tulajdonképpen a most már lényegében három (basszus) itteni évünk alatt háromszor hagytuk el Norvégiát, mindig autóval, és mindig ferje-vel (komppal). Illetve egy esetben csak részben, és mindig másik megoldást választottunk. Az összes variációt kipróbáltuk, csak a már említett Kristiansand - Hirsthals közötti gyorsjáratot nem. Az nem is opció nekünk.
Nem opció, mert nem éri meg, plusz időben sem jobb, mert lejutni minimum 6 óra Kristiansand-ba, plusz komp, plusz még egy szállás vagy még Norvégiában vagy már Dániában. Semmi értelme. Akkor már inkább alszunk a kompon.

Nem olcsók ezek a kompok, bár lényeges összeget csak egy minimál fogyasztású autóval, és olcsó szállással lehet megspórolni, nem véletlenül vannak úgy belőve az árak ahogy. És akkor így sokkal kényelmesebb, optimális esetben...

A három variáció pedig a következő:
  • Oslo - Kiel / Colorline
  • Bergen - Hirsthals / Fjordline
  • Göteborg - Kiel / Stenaline


Kezdjük a kakukktojással. Stenaline, igen Göteborgból. Az előző évi nyaralásunk úgy alakult, Osloban voltunk pont az indulás előtti két napon. Kiszámoltuk, nincs messze Göteborg, olcsóbb volt a jegy, egy próbát megér. Visszafelé meg különben is azt találtuk ki, nem komppal jövünk, hanem végig autóval. Legyen már olyan is, a teljes összehasonlítás végett.

https://en.wikipedia.org/wiki/MS_Stena_Scandinavica_(2003)

Lehet csalódást fogok okozni, de nem volt egy nagy élmény. El is mondom, hogy miért. Nem volt telt ház, ha jól emlékszem, ez mondjuk nem rossz dolog, de gondolom csak szerencse kérdése nyaranta.
Ami pozitív volt, az a helye az autóknak. Elég hely széltében az autók között, egyszerű a kiszállás, azért ez nem egyértelmű mindenhol. Amikor már megvolt a 'becsekkolás" nem kellett felsorakozni várva az indulásra, hanem amikor odaérkeztünk mehettünk is a hajóra. Mennyivel jobb ott várni mint lent a várakozó autóban.
Összeségében ha a legjobbhoz hasonlítom, akkor ez a hajó maximum 3 csillagot érdemel. Semmi sem olyan fényűző, olyan pompás, olyan látványos. A hajó hátsó része nyitott, a teherautókra lehet rálátni. Nincs beépítve az egész hajó, nem lehet használni az egész fedélzetet. Vagyis kisebb a mozgástér.
A mi kabinunk a hátsó részhez volt közelebb. És el kell hogy mondjam, eléggé hangos volt a gépészet az éjjel, amikor már más zajok nem zavartak be. Plusz jópárszor megremegett az egész hajó.
Göteborgból a kihajózás nem olyan érdekes mint az Oslofjord-ból vagy Bergenből. Nincs annyi sziget. Persze szép rálátni Göteborgra, a kikötőre, de mégsem veszi fel a versenyt a norvéggal.
Az viszont nagyon "izgi", hogy hogyan megy ki a nem kicsi komp a kikötőből. Mivel orral volt befelé, gondoltam kitolat (persze nem), mert mi mást csinálna. Hát nem, tett egy 180fokos fordulót, de úgy, hogy szinte keresztbe átértük a kikötőt. A másik oldalon lévő új építésű társasházakat a hajó orra majdnem megkarcolta.
Ami érdekes, hogy volt a teherautó sofőröknek elkülönített étkezde. Mi ez a diszkrimináció kérem szépen?
Negatív élmény volt a hajó elhagyása. Bemondták, hogy lehet menni az autókhoz. Kissé korán az eddigi tapasztaltainkat figyelembe véve. Nem is sült el jól. Ugye lifttel lehet leginkább lemenni az autókhoz. Szépen sorban megindult mindenki lefelé. Nem is volt ezzel baj, addig amíg le nem értünk. Elég kicsi terület volt lent, de az ajtók az autók felé még nem nyíltak, viszont egyre többen lettünk lent. A végén már aki jött le a lifttel, vissza is ment. Eltelt vagy fél óra, mire kinyitották az ajtókat. Amilyen flott volt a felszállás, annyira amatőr lett a leszállás.
Annak ajánlom ezt a variációt, aki meg akarja nézni Göteborgot, vagy még valami mást is Svédországban. Őszintén? Ha nem kíváncsi az ember, vagy mert nincs ideje Malmöre, Göteborgra, vagy Koppenhágára, semmi kihagyhatatlan élményt nem fog elmulasztani a dán és a svéd autópálya átszelésével. A Dániát Svédországgal összekötő Øresund híd mondjuk nagy élmény, bár nem olcsó. De ez a haza útra vonatkozott csak.
Nem azt mondom, hogy mi soha nem fogjuk még használni ezt a kompot, de csak az utolsó lehetőségek egyikeként.





A csúcstartó, a világbajnok, az etalon. A Colorline. A világ legnagyobb kompja. És mint ilyen próbáltak beleadni anyait-apait. Mint anno a Titanic?
Komp létére sok szórakozási lehetőséget kínál. Van wellness részleg, több pub, éjjel is működő klub, több étterem. Ha hotel lenne akkor 4 csillagos. Persze a kabinok itt is szűkösek, hiszen jellemzően mindenki csak egy éjszakát tölt el rajta egyszerre. Több variáció van ennek ellenére a kabinokra. Van kicsit nagyobb, van olcsóbb ablak nélküli stb.

 https://no.wikipedia.org/wiki/MS_«Color_Magic»



Ezek a hajók (kettő van belőle) már valamiféle keveréke a kompoknak és az óriás óceánjáróknak. Mivel eddigi életem legnagyobb hajói a Balatonon voltak, ez enged némi bepillantást az óceánjárók életébe. Persze, csak egy napra egyszerre. Az biztos, hogy ehhez képest a többi komp csak turistaosztálynak tűnik.
Itt már az egész hajó használható, az egész fedélzet bejárható lényegében. De nagyrészt mindig teltházzal működik, kell is a hely ennyi embernek.
Minél nagyobb egy hajó, annál nyugodtabb azt hiszem ezt ki lehet jelenteni. Tényleg minimál zajokkal működik, és elég kevés rezgéssel. Ezen már én is tudok aludni (nagyon kényes vagyok a fene vinné el, nagyon rossz ám, rosszul is alszom emiatt, bármi meg tud zavarni), vagy nem. Nem emlékszem vissza, 3 éve ezzel jöttünk Norvégiába, de azóta se utaztunk újra vele. Majd most nyáron.
Az kikötés sokkal érdekesebb mint Götebord esetében. Hosszú kilométereken keresztül hajózunk az Oslofjordban, ami néhol meglehetősen szűk. Szinte érinteni olykor a partot, és nem kevésbé nagy élmény látni a part menti nyaralókat.
Egyébként csak megjegyzem, hogy Kiel-be való "befutás" is nagyon "izgi". Jó hosszan hajózunk be a kikötőbe, nyaralók, hajók strandok mentén.
Persze itt sem minden hibátlan. A felszállás nem gördülékeny, az autókat felsorakoztatják, ott kell várni, és csak konkrétan az indulás előtt van a felhajtás (Kiel-ben így volt). Nagyon szűkös a parkolási hely. A Merciből úgy kellett kiszivárognunk, nem tudom mi lesz a bő 20cm-rel szélesebb Avalanche-al? Nem tudom hova irányítanak minket, mert az alap méret kategóriába (2 méter magasság, 6 méter hossz) beleférünk, azt is fizettük. Ugye egyik kompban sem lehet az autókhoz lejutni menet közbe, csak konkrétan a kikötés előtt engedik le a népet. Viszont akkor tud lenni "dugó". Tudom, fő a biztonság, de akkor is...
Nem is tudok más negatívumot felsorólni most, majd az újboli utazás bizonyítja ezt vagy sem.
Én ezt a kompot javaslom leginkább, bár van olyan terület ahol a Fjordline többet nyújt, de maga a hajó, a szolgáltatások (ha az ember nem akarja átaludni a napot) ezen a hajón a legszéleskörűbbek.




Fjordline. A három közül a legkisebb, és így talán a leginkább időjárás érzékeny. Mi tudjuk immár. Bár az is lehet ezekben az esetekben a két nagyobb sem viselkedett volna másképpen.
Mi decemberben utaztunk ezzel a hajóval oda-vissza. Nem volt szerencsénk. Én sejtettem előre, hogy télen az Északi-tenger elég haragos lehet, de azért erre nem számítottam.

https://no.wikipedia.org/wiki/MS_«Bergensfjord»_(2014)


Nagyon nem aludtam/tunk (csak Barnabás igen) jól egyik irányba sem. Korom sötét a tenger éjjel, semmit sem láttam az ablakból, kiszállni az ágyból nem mertem, nem tudom mekkora hullámok voltak. De a hajó mozgott rendesen. Életben maradni lényegében csak fekvő állapotban lehetett, úgy is volt tengeri betegség, de felállva teljes K.O. Főleg a visszaút volt "döbbenetes". Nem tudom az autók hogyan nem gurultak el a helyükről. Olyan fel-le mozgások voltak, a nagyobbaknál konkrét csattanással ért vizet a hajó újból. Mint a villámlás után a dörgés, úgy vártam ilyenkor a csattanást. Élmény? Az...
A hajó kisebb volta miatt kevesebb szolgáltatássa mint a Colorline, de a minőség magasabb mint a Stena esetében. Itt is van éjszakai klub, élő zenével is, próbálják szórakoztatni a fennmaradókat (piásakat?). Ha Colorline 4 csillag, akkor ez 3, viszont így nézve a Stenaline csak 2 csillagot érdemel.
Az út egyébként ha nem viharos a tenger, ezen a hajón a legszebb. Hosszú órákon át lehet nézni a távoli norvég hegyeket, majd közelítve a norvég partokhoz a rengeteg szigetet, kisebb-nagyobb városokat, nyaralókat házakat, a tájat. Ha jó időt fog ki az ember... 
Bergenbe az érkezés a szűk "csatornákon" keresztül pazar. Hirtsthals persze felejtős, semmi sincs, és ez a dániai autópályára is igaz. Plusz még haladni sem lehet, sok helyen (a felhajtók, városok közelében) csak 110 a maximum (egyébként 130), nem nagyon lehet haladni. 
Ezért gondolom, hogy legjobb választás a Colorline, de szorosan ott van mögötte a Fjordline, a több látnivaló miatt. Persze ha az ember jó áron jut jegyhez könnyen lehet a Fjordline a legjobb választás. A Stenaline-t pedig nem erőltetjük az biztos. 
Az autóknak van elég hely, kb. mint a Stenaline-on. Kényelmesen lehet ki-be szállni. Itt is tartják az autókat az indulásig, nem lehet érkezéssel egyből felhajtani (ez mondjuk azért lehet, mert nincs sok idő a fordulás között, és közben ki kell takarítaniuk mindent - a Stenaline esetében talán több idő van az indulások között), valamint van egy csatlakozás is. Bergen-Stavanger-Hitsthals a pontos útvonal. Stavangernél van a köztes megálló, ott eltölt a hajó némi időt, cserébe kicsit rálátni Stavangerre is.

Mindegyik hajóról elmondható, hogy a kabinban is nyomon lehet követni, éppen hol tart a hajó. "Kissé" lassabb, drágább az utazás így, mint repülővel, de ha valakinek van rá módja mindenképpen próbálja ki, szerintem érdemes, csak jó idő legyen hozzá...





Megjegyzések

Népszerű bejegyzések