sok sok minden

Még mindig a norvég tavasz csodálatában élünk, bár a lubickolásról mi lemondunk a helyieknek ez nem feltétlen probléma. A helyi "szökőkút" pedig Barnabás érdeklődését is felkeltette...









Már vagy másfél hónapja megvolt a beiratkozás az iskolába. Előtte pedig volt egy bejárásunk is, megnéztük hol lesz Barnabás helye, és az egyéb dolgokat. Mit mondjak, pazarul felszerelt az iskola. Jó norvég gyereknek születni ez nem vitás. Pár észrevétel.







17 gyerek lesz az első osztályban, sosem volt még itt egyszerre ennyi. Sajnos nem találom, de a bejárás során csináltam egy képet a technika termekről is, ahol van mindenféle asztalos gép, mint faeszterga, körfűrész stb. Van kerámia terem, égető kemencével. Már említettem, hogy főzni is fognak ha nagyobbak lesznek. Itt Eidfjordban nem kell majd fizetni (ez eléggé ritka Norvégiában) a zene és egyéb kulturális oktatásért. Mindenféle hangszer kipróbálására van mód. Természetesen mindenhol projektor és egyéb segédberendezések. Az első osztályban is van több notebook, TV, kanapé, külön konyha. Az is kivételes lesz itt, hogy jövő évtől lesz mód meleg kajára délben. Itt Norvégiában ez nem szokás, de itt a szülők kiharcolták (gondolom nem akarnak minden nap főzni...) és elvileg drága sem lesz. Majd meglátjuk. 

Egy iskolához illő cikk alább, és egy másik érdekesség is.


http://www.origo.hu/utazas/hirek/20140606-ozonlenek-az-amerikai-turistak-norvegiaba.html?utm_source=origo-nyito&utm_medium=sec-6&utm_campaign=sec

http://index.hu/gazdasag/2014/05/29/oktatas/

Ha még eszembe jut valami jön... közben pedig pótoltam pár bejegyzést, pl. május 17. vagy a versenyest, és próbálom utolérni magam. Csak rengeteg a kép, egy csomó idő míg feltöltődik. Most hétvégén is készült pár, és a hosszú hétvégei képeket is fel kell még töltenem. Ja és kellene írnom hozzájuk, mert van pár érdekesség is... próbálkozom...

 na miért olyan érdekes ez a kép???

Egy aranyos történet... van egy fiatal kolléganőm. Ő is csak ilyen helyettesítős munkásember, még tanul mellette. Jó ideig nem volt, mert egy fél évet Párizsban tanult. És mesélt...
Kicsit hasonlított egy gyerek rácsodálkozására ahogy mesélt, hogy ott mik vannak... Említettem, hogy Norvégia kicsit olyan mint a kommunizmusban volt hazánk. Mindenből van egy fajta termék, azt kész. Na persze nem, de tényleg nincs hatalmas választék, le vannak osztva a lapok? Védik a saját terméket, nem engedik be a multikat a sok olcsó szarral, talán. Erre ő mit lát? Több szintes élelmiszer áruházak, temérdek bor, sör, és milyen olcsón!!! Párizsban??? Én nem tudtam, Párizs olyan olcsó? Inkább Norvégia olyan drága, persze ez sem igaz ha az itteni bérszínvonalat nézzük, de alapjában drága. Drágább szinte mindennél. Tehát Párizs olcsó, hatalmas választék, és azok a kaják!!! A hatalmas pékáru választék, az olcsó és finom bor... a kajára egyébként majd még visszatérek a hosszú hétvégés bejegyzésben.

Barnabásnak lett trambulinja (itt trampulin, szombattól 14.06), egyébként itt minden háznál találni ilyen gyerekfeszültség levezetőt. Jó móka, két napja csak kint vagyunk, Barnabás nem nagyon akar bejönni, mert abban jó feküdni is. Tulajdonképpen igaza van.

Mai (15.06) élmény pedig. Nem volt olyan nagy zsongás, nem szombat, és nem volt hajó, de azért mindig van pár turista csoport. Ma Japánok (mondjuk ők mindig vannak, mindenhol), Oroszok és Indiaiak. Felsőbb kasztbéliek - asszonyostul, célponttal (csak viccelek) a szemük között - kinek másnak volna ott pénze, nemde?
És kicsi a világ, vagyis a sokszor nem csalódott megérzésem, ráérzésem. Pont a napokban gondoltam az India, Kína stb. kontra fejlett nyugatra. Majd kifejtem miből hogyan miért...
Visszatérve az Indiaiakra. Ültem a padon (Barnabás kedvenc padja, pont a centrumban), Carmen Barnabás odébb. Engem pedig betaláltak jófej középkorú (vagy több) Indiai hapsik. Nem tudom ekte Norvégot kerestek-e, de mindenesetre velem akartak közös fényképeket készíteni. Érdekes volt. Aztán beszélgettem velük, Angolul (a híres tudásommal, de tudjátok, a lényeget értem). Kalkuttából jöttek, és egy álmuk vált valóra ezzel a skandináv körúttal. Finn-Svéd-Norvég-Dán útvonal, hajóval és ilyenek. Én ugye mondtam, hogy nem norvég hanem magyar vagyok. Persze hogy egyből jött a Puskás név. A krikett országában Puskás ismert? Érdekes volt na, főleg, hogy kérdezték Magyarországon most mi van? Szocializmus vagy kapitalizmus? Annyira nem tudok ugye, úgyhogy nagyon nem tudtam elmagyarázni, hogy sokkal rosszabb mindegyiknél. De valamit ő is mondott, hogy most rosszabb Indiában mint azelőtt. Talán ezt mondta...
Carmen mentett ki, jelenésem volt a családnál. Egyébként jófej, közvetlen emberek voltak.

Amiről már rég akartam, de mindig elfelejtettem. Tudtam picit beszélgetni az itteni menekültekkel. Már talán nem kell úgy hívni őket, nincs már mitől menekülniük. Tehát... Jófejek ők is, két család, egy-egy gyerekkel, egyikük Barnabással jár. Eritreából (nem egy jó hely) jöttek. Úgy mint Kinsarvik-ban (ugye ott dolgozott elször Carmen)lévők, ott egyébként sokkal többen vannak.
Egyikük elmondása szerint 14.000dolcsi (bár ezt nem biztos hogy jól értettem) volt a kijutás ára, nyilván az országuk nem engedi ki a fiatalokat, csak csempészet árán lehet kijutni. Egyikük férje még nem is tudott "kiszabadulni". De várják, remélik.
Aztán kérdeztem hogy érzik magukat? Vegyes a kép. Nincs munka, egyikük az oviban helyettes mint én, másikuk csak hébe-hóba dolgozik. És felhozzák Kinsarvik-ot, ahol elmondásuk szerint mindegyik menekült társuknak (legtöbbje szintén Eritreából)  van munkája. Két évet voltak menekülttáborban mielőtt "kiengedték" őket, Haugesund-ban. Ez még egy problémájuk, pici Eidfjord.
De mindegyikük gyereke nagyon élvezi, járnak focira, önfeledten tudnak gyerekek lenni. Eritrában lenne Merida kerékpárja (persze nem ez a legfontosabb, hanem hogy itt normális életre van esélye)? Mondtam is nekik, fel a fejjel, jó helyre kerültek. Azért (bár jó hogy nem tudom), kíváncsi vagyok mi játszódik le bennük. Mert hagyján Magyarország, az Afrikaiak többsége mit mondjon akkor? De erről is lehetne vitatkozni. Egyikük férje van csak itt ugye, ő sem dolgozik, Bergenbe jár képzésre (ha jól értettem). De én nagyon szerénynek és normálisnak látom őket, persze a gyerekek már más téma, ők már teljesen beilleszkedtek és minden lében kanalak.

Éjfélkor még és háromkor már világos van. A téli sötétség után ez remek, bár az alvással gondjaim vannak. Vagy nem kellene éjjel meccseket nézni?
Carmen kolléganője pedig hallotta a hírekben, hogy 160 éve nem ilyen enyhe tavasz. Most mondjam azt, hogy kegyes hozzánk Norvégia első évünkben? A tél is elég klafa volt, most meg ez a remek tavasz. Remélem a nyár is ilyen lesz.

Ami még eszembe jutott, az a foci VB-hez kapcsolódik. Azért a skandinávok is készültek, a Svédek élő stúdióval egyenesen Rio-i strandról, míg itt a Norvégok egy élő stúdióval egy szurkolói zónából, gondolom Osloból. Tapasztalatom, hogy a sportközvetítések jól mennek a Norvégoknak. Ez is valami, nemde??? Sőőőőt, nagyon fontos!!!
Ja igen, és az északi egyenlőség jegyében, mindig van a stúdióban hölgy szakértő is. Az én közvélemény kutatásom szerint itt sem szeretik azonban nagyobb arányban a nők a focit, vagy csak rosszakat kérdeztem???

csajok ha autókáznak...


Már pedzegettem, hogy egyszerűek a Norvégok, arra értve is, hogy simán kempingezik mindenki. Nem éppen "csóró" szerelvények ezek, és mégsem szállodába mennek. Otthon látni ilyen Mercit kempingben? Mondjuk az is igaz, hogy itt ezt majd mindenki megtehetné, hogy vesz ilyen autót, maximum nem teszi, mert ennyit nem ér neki.


Amúgy pedig elképesztő a motoros utazók mennyisége. Nemrég olvastam egy cikket, hogy eléggé hanyatlik a motoros piac (főleg a nagyobb motoroké, itt pedig pont ezek vannak, BMW-k és rengeteg Honda Gold Wing), na nem a Norvégokon múlik. Mindenféle szerkezettel vándorolnak, itt van mód és lehetőség a hobbira. És persze idő is. Irigylésre méltóan!!!

ugye-ugye
nem is tudtam, hogy a BMW is csinál szíjas hajtást

Ez viszont a toronymagas piacvezető (egész Európában), BMW GS széria leginkább a legnagyobb persze. Itt is ebből van a legtöbb (bár ez holland moci).

általában mindenki rogyásig pakolva
Harley is van természetesen, pont az ne volna???

szombaton nem kevés veterán motoros érkezett... egyébként itt van veterán autó, motor, busz, teherautó... minden, sok-sok kép a mennydörgősben és majd az Odda-s bejegyzésben is...

Megjegyzések

  1. Ezt a képet a Balaton parton készítetted? :-D
    Kicsi a világ....
    És legalább beszéltél a kocsi gazdájával?
    Mikor hallottál utoljára magyar szót? .... (a feleséged utasításai nem ér! :-) )

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. majdnem... nem beszéltem sajnos, a bicikli verseny délutánján parkolt a bolt mellett, de a bolt zárva volt, ember pedig a közelben sehol. Kíváncsi lettem volna én is. De a Norheimsund-os képekhez illett volna már írnom, mikor a part mentén sétáltunk egy komplett magyar család volt ott, a fotón még a gyerekek is látszanak. Viszont Barnabással nem lehet csak úgy megállni, és mivel úgy tűnt sokáig maradnak, gondoltuk visszafelé "bepróbálkozunk"... naná hogy nem voltak már ott. De hallani hallottam magyar beszédet, és milyen érdekes, jobban értem mint a norvégot...

      Törlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések