hadd Soul-jon



http://totalcar.hu/magazin/hirek/2016/06/05/a_norvegok_nem_tokolnek_tiz_eve_maradt_a_nem_villanyos_autoknak/

Már említettem, és úgy néz ki, tényleg nem csak valami rossz álom volt - ez a 2025-ös időpont -. Nem tudom hogyan gondolják. Az biztos, hogy rengeteg töltőre van szükség még, mert hiába van már nagyon szépen kiépítve itt Norvégiában, de ha szinte már csak elektromos autók lesznek, akkor az tényleg érdekes lesz. Bár addigra a gyorstöltés sem biztos, hogy kb. fél órát fog igénybe venni, hanem mondjuk csak 10-15 percet. Meglátjuk...

Igen ám, de közben folyamatos "behatás" éri az embert. Nem tudom, de majd minden tizedik autó már most is elektromos (lehet kicsit túlzok), a teljes autóparkot nézve. Csak itt a faluban se szeri se száma ezeknek. A sok-sok kedvezmény miatt az ember nem is tartja őrültségnek. Ha városban laknánk, nem is lenne kérdés, hogy ezt venne az ember. Ingyen parkolás, buszsáv használata (bár ez a jelentős szám miatt szerintem nem lesz sokáig így), a fizetős útdíjak (hidak stb.) díjmentessége, a kompok ingyenes használata (csak a személyt kell fizetni) amik a lényegesek. Ja és a szinte ingyenes használat. Mert például a legtöbb munkahely engedi, a nagy áruházak (Ikea pl.) inegyen adják az áramot. Az útszéli hurtiglading (gyorstöltő) 2,5-3kr/perc. A 80%-os töltéshez elég lemerült állapotról kb. fél óra kell. Tehát 60-90 koronáért (4-6 liter benzin, 5-7 liter dzel ára) adnak mondjuk 100-150 kilométert (egy átlag elektromos autót nézve, nem a Tesla-t.) Nem is olyan olcsó. Talán mert sok lett belőlük, eleinte ingyenes volt. Viszont az otthoni árammal, vagy az egyéb helyeken az ingyen árammal sokkal olcsóbb, vagy ügyesen taktikázva, ingyenes.

Naná, hogy a Tesla a mindenvivő. Talán jobb is nem kipróbálni egyet, mert akkor teljesen megtér az ember? A gyorsulás, a minden...
De amik ellepik az utakat a Tesla-n kívül, az a Nissan Leaf, az E Golf, az i3-as BMW, VW up, a Mitsu/Peugeot páros, Renault Zoe, Kia Soul, és egyre több a Nissan NV kisbusz, ja és már a Mercinek is ott B, és a Peugeot-nak pedig van a Partner is elektromosban.

Szinte senki nem akar lemaradni, úgy néz ki. A Tesla-t most már nem említve többet (más világ a maga 400km körüli hatótávjával), a többség a 150km hatótávot tudja. A kisebbek persze kevesebbet.

Benzingőzben fulladozó agyam persze erősen nyomja a vészcsengőt. Na ne már, ezek nem is autók. Persze dehogynem. A jövő már itt van az az igazság. Érdekes fordulat lenne, ha benzinről erre váltanánk, kihagyva az Európában kihagyhatatlan dízel járgányt (melós autó otthonról nem számít). Tudom, értem, hogy miért választja a többség, de büdös, hangos, bonyolult. Nem kell, és ahogy a mostani trendek mennek, előbb utóbb bele is állítják őket a földbe (lsd. Párizs, Oslo... - nem akarják beengedni a dízel autókat hamarosan). Nagyon lehangoló, amikor a traktor hangra odanézve egy Audi, BMW vagy bármi megy el. Mondjuk anno aki ezeket megvette nem olcsón újonnan, pont a fogyasztás vágta volna földhöz, ha benzinest vesz?

A totalcar-on volt egy érdekes írás a New-York-i (azt hiszem) autószalonról. Nem is a szalon volt magában az érdekes, hanem ahogyan a tudósító (sokat látott ember, csak van viszonyítási alapja) észlelte Amerikát. A nagy forgalom ellenére csendesebb (nagy benzines motorok, mélyebb, szebb és halkabb járással), a jellemzően 4évszakos gumik kevésbé tapadnak (kisebb gördülési zaj) valamint a talán eltérő összetevőjű nagyon jó minőségű aszfalt. Az már nem is annyira tartozik ide, de a zene is sokkal jobb bárhol (kocsma, üzletek...), mint itt Európában. Jófajta rock, country és egyéb zenék, nem ez a mi fülünk számára megszokott rádiók által keltett zaj. És a sör, ott is nagy forradalom zajlott le, érdekes lehet, mint a norvég sör. Sokkal jobb, mint a magyar, hiszen az alapanyagok a legjobb import "cuccok". Csak meg kell főzni.

NINCS DÍZEL!
Következtetés? Ahol megtehetik, ott nem a dízelt választják.

Csak azért tértem ki a dízel felé, mert bennem az elektromos autó sokkal kisebb utálatot vált ki, mint egy dízel.

A hosszú bevezető után pedig térjünk a tárgyra.

Világok találkozása.


Igen, új autónk van. Carmen "bekattant", hogy kell egy elektromos autó.


A lehető legtávolabb egymástól az autók univerzumában.


Az egyik a mindent leszarok, nagy vagyok, mindenki kotródjon, a másik pedig a szerény "zöldség". A lehető legnagyobb (majdnem, csak a motor nem az) és a lehető legzöldebb (na persze ez kérdés, mert mennyi az újrahasznosítható benne?, de mint kategória, igen).


Mi most mentettük meg a földet. Mert lehet azt mondani, hogy most hozzuk két átlag autó normáját, de nem. Mert ha nem mi vesszük meg a Chevy-t, hanem aki kétszer annyit használja? Na ugye!!!


Mivel "befigyelt" Barnabásnak a lovaglás, sokkal többet autózunk mint eddig. Így az elektromos autó költsége a plusz benzin kiadás lenne. Magyarán grátisz az autó.


Visszább tudjuk venni az éves futását az Avalanche-nak, már ott is spórolunk. Csak ha sürgős, vagy hosszú út, vagy cuccolós, vagy a bicikliket is visszük, vagy európai útra megyünk, akkor használjuk majd. Faragunk a fenntartási költségen, kijön belőle ténylegesen a havi törlesztője a Soul-nak.


És így többet is fogunk autókázni, mert ingyen (persze nem, mert gumi, fék egyéb kopás is létezik) megyünk. Az utóbbi időben Barnabással nagyon sokszor potyára mentünk fel a hegyekbe. Csak az autót járattuk meg, most már ez nem kell hogy izgasson.


Voss-ba (50km) szinte költség nélkül tudunk elmenni bevásárolni, sokkal olcsóbban mint itt a faluban. A híd (150kr), az útdíj (kb.40kr), a benzin (200kr), az esetleges parkolási díj (50kr) megtakarításával és az olcsóbb termékekkel hamar visszajön a havi díj.


Kint fog állni, Avalanche-é a garázs.






Igazából tudtam, hogy lesz elektromos autónk előbb-utóbb. Minden mellette szól idefent. A tényleg zöld energia, a sok kedvezmény. Nem hittem volna, de hasonlóan jó érzés benne, mint a Chevy-ben. Másképpen, de igen. Míg amott az az összehasonlíthatatlan amerikai érzés (a motor hangja, a nagyság, a kényelem a...), addig itt a zöldnek lenni érzés. Hogy tudja az ember, mintha biciklizne, csak kényelmesebben. Mindegyikben meg lehet tanulni a csak "vonulást" (taxis vezetést), annyi kiegészítéssel, hogy az Avalanche-nál önkéntelenül is rá kell lépni a gázra, mert a hang...

...addig a Soul tényleg nyugdíjas autózást, a sehova nem rohanást is megtanítja. Kicsit megáll az élet (nem hiába mondom, hogy jó itt északon) vele, mert a hatótáv erősen függ a jobblábtól.
De ez még nagyon friss élmény (70km volt az autóban a vételkor, zsír új), mert mentünk eddig vagy 400km-t vele.

Nem titok, 244.000 korona volt, vagyis nem, mert 0%-tól hoztuk el. Csak a havi törlesztőbe fáj. Olcsóbb (nincs adó rajta például), mint Magyarországon.

Volt pár nap, amikor utána tudtam olvasni. Én nem rajongok a kicsi autókért, de ezek a beszámolók eléggé meggyőztek, hogy talán nem nyúlunk nagyon mellé, aztán majd az idő eldönti. 7 év vagy 150.000km garancia azért megnyugtató.

http://totalcar.hu/tesztek/2015/05/05/teszt_kia_soul_ev_-_2015./

http://totalcar.hu/tesztek/2014/06/12/kia_soul_ev_2014./

http://totalcar.hu/tesztek/2014/03/21/kia_soul_es_sportage_2014/

http://totalcar.hu/tesztek/2014/08/15/kia_soul_crdi/

Egy érdekes megközelítés. Írtam már, hogy a legjobb kombináció (a leginkább költséghatékony) Norvégiában, egy jó veterán és egy elektromos autó. Például Avalanche akkor mehetne, ha találnánk egy 70-es 80-as évek beli Suburban-t mondjuk. Mert a kirándulásokhoz (vagy mert klausztrofóbiás vagyok?) kell a nagy autó.
http://totalcar.hu/tesztek/2014/08/18/kia_soul_bmw_635csi/


Ez csak egy kis Kia bónusz. Ez eggyesítené a két autónkat.
http://totalcar.hu/magazin/hirek/2016/01/13/amerika_felkotheti_a_gatyat/


Az eddigi saját tapasztalatunk a megtett rövidke táv alatt. Az ígért 210km-es hatótáv nem elképzelhetetlen, de akkor már nagyon nagy önmérséklet kell, és a forgalmat is feltartja az ember. Viszonylagos normál haladással (70-80km/h, ugye ez nem rossz, hisz nagyrészt a 80 a maximum egész Norvégiában) 170km körül van, klímát is használva.

Ami az én kikötésem volt, hogy Bergen (150km) töltés nélkül kijöjjön belőle. Mivel hazajöttünk vele a vásárlás után, és még maradt is mintegy 15% az akksiban (kb.25km), a reális tényleg a 170 körüli táv.
Most az átlagfogyasztás az autóban 13,1kwh/100km. Jó kis mértékegység, igaz? Ez papíron a 27kwh akksit nézve, kijön a 200km.
A legnagyobb zajforrás a gördülési zaj. Itt mifelénk elég érdekes az aszfalt. Sokkal nagyobb zajt csinál (jobban tapad ezek szerint - gyorsabb a gumikopás is valószínüleg)) mint egy odahaza megszokott újabb "sötét" aszfalt. Itt világosabb (már a tavaly lerakott eleinte sötét aszfalt is), és nem is jó rajta menni a zaj miatt. Persze lehet esőben és télen visszahozza ezt a hátrányát a "keverék". Hogy nincs motor zaj, sokkal jobban felerősödik a fül számára a többi. De szélzaj szinte semmi, a futómű is csendes, nagyon ritkán hallani felőle (hogy felütne például), a zene igen jó az autóban, csak a gördülési zaj ami átveszi egy normál autónál meglévő kellemetlen motor-futómű/gördülési zaj-szélzaj keltette kellemetlen hangokat. De amint normális aszfaltra érünk szinte eltűnik. De ez nem a Soul hibája. Minden autónál ez van (tudom, mert a szervizből viszem próbára az autókat), csak itt a motor hiánya miatt ez tűnik fel hatványozottan.
Érdekes egyébként a két aszfalt közötti különbség. Nagyon örülök, hogy tavaly aszfaltozták mifelénk az út jó részét. Viszont a faluból kihajtva még a régi van, utána már az új, és hihetetlen zajcsökkenés következik be az áthajtással. Kerékcsapágyat sokszor nem is hallani a régi aszfalton, csak az újon ha hibás.

Jól megy az autó. Persze nem Tesla módján, de azért jól gyorsul, és ami tényleg furcsa, hogy végig egyenletes tempóval. Nincs turbolyuk, váltó gondolkodás és semmi egyéb reakciókésés. Ezt nagyon lehet szeretni, akárcsak az erős motorféket (nagyon jól van programozva, gázelvételnél nem engedi a teljes motorfék erőt, hanem a fékpedál állásától függően. Nincs ok nélküli bólintás).

Kia Soul szinten majdnem teljesen felszerelt. Panoráma tető nincs például. Viszont tele elektronikus extrákkal.
  • kormány fűtés
  • első üléshűtés
  • hátsó ülésfűtés
Ezek például nem szokványos extrák még, főleg nem ebben a kategóriában. Persze az ülés hiába hűt/fűt, közel nem olyan kényelmes, mint a Chevy-é. Az én fájós derekam/hátam nagyon jó tesztalany lenne a gyártóknak az ülések kialakításánál. Nem hiába mondom, hogy minél nagyobb egy autó, annál jobb (S merci például a többi mercihez képest), nagy valószínűséggel annál jobb ülések vannak bennük. Ez majdnem mindennél fontosabb, ha jobban belegondolunk.
Érthetetlen, hogy az ülés nem fokozatmentesen állítható, és nincs deréktámasz. Alapnak kellene lennie manapság. Persze nem kínpad, csak annyira pici ráfordítással tehetnék sokkal jobbá az autókat. Mindegyiket.

Na nem panaszkodom. Tényleg nagyon jó autónak tűnik, bár én továbbra is női autónak gondolom. Cuki kint/bent, de nem is az én autóm. Lehet akkor is ezt választottuk volna az elektromos piacról, ha kipróbáljuk szinte az összes lehetséges típust, de akkor is azt gondolom kicsit várhattunk volna még, és jobban utánajárhattunk volna a felhozatalnak.
Tudom érződik egy kis csalódottság a hangomban, persze, hiszen ez nem egy hátsókerekes kupé. Ez nem az én világom, ez nem az én jövőm, ellenben a mienk...

Később jön még a Soul-ról beszámoló, a hosszabb együttlét tapasztalásai. Hátha érdekel valakit rajtam kívül ez a "más" világ. Tényleg érdekes, és meglepően jó tud lenni.





Megjegyzések

Népszerű bejegyzések