na ennyit érnek az elvek




Nézzük csak. Igen, már megint az Avalanche. Sajnálom, uborka szezon van minálunk, a tavasz lassan jön, semmi extra nem történik, így most van idő olyan dolgokkal foglalkozni, amik helyett később lesznek jobbak (remélem szép idő, és sok-sok kirándulás) is. Azóta (már egy ideje próbálom írni ezt a bejegyzést, is) persze szuper idő lett.

Az első hír, hogy sikerült lepapíroznunk, levizsgáztatnunk a Chevy-t elől három személyesre. Így 5 személyesek lettünk, és még akár lehetne hátra is berakni egy 3 személyes ülést, akkor pedig már 6 személyes lenne. De arra nincs szükségünk, plusz drága is egy olyan "pad".

Így, ha most mindhárman elől ülünk kapunk egy jó nagy rakteret.

2,5 x 1,26 alapterületű és kb. 1 méter magas. Ez kb. 3,5 köbméter, 3.500 liter. Ez két nagyobb kombi mérete. És kelleni is fog, ugyanis lesz egy új biciklink.

Kissé későn (értem ez alatt, hogy előbb is mondhatták volna), de megtudtuk, hogy a hjelpemiddelsentral-nál ki lehet próbálni és "megpályázni" különböző eszközöket, így speciális kerékpárokat is. Kaptunk az alkalmon és elmentünk már vagy két-három hónapja Bergenbe.

Volt mindenféle speciális bringa, de mi konkrétan tandem cajgát kerestünk. Nem gondoltuk, hogy ilyen is van, de milyen!
Azért tandemet, mert Barnabás nem akar tekerni. Az egyensúlyával semmi gond sincs, csak erőt ha nem muszáj, akkor inkább nem használ. Erre gondoltuk, ha lenne egy ilyen bicikli. Már régebben is eszembe jutott, a baj csak az, egy átlagos kerékpárral, hogy Barnabásnak hátul kellene ülnie, nincs kontrol alatt stb.
Itt viszont vannak nagyon érdekes járművek. Nekünk olyan lesz, hogy a tandemen Barnus elől ül, én hátul, de én iránytok. Az első pedálok leválaszthatók (nem hajt, de ez nem cél), illetve lesz egy, az első kerékre ható villanymotor is. Emelkedőkön lehet jól jön majd, mert amúgy csak pár fokozatot lehet váltani, és Barnabásra egyenlőre nem számíthatok.

A terv, mivel rá lehet rögzíteni a lábát a pedálhoz, folyamatos mozgásban lesz. Talán rögzül rendesen a mozgás, plusz én egyre kevésbé fogok tekerni, érezze, nyomni kell rendesen. Így egyszer végre hajandó lesz tekerni egyedül is, reméljük.

Végül megkaptuk egyébként a bringát, de csak kölcsönbe, amíg szükségünk van rá, viszont vigyázni kell rá. Állítólag 60.000-70.000 korona egy ilyen bicikli. Nem találtam képet, csak valami hasonlót...

Nem emlékszem, de talán pont ilyen lesz. A gyerek elől kap egy övet, nem tud leszállni csak úgy. Elől hajt a villanymotor. Szép nagy járgány, de be fog férni az Avalanche-ba most már.


Ez csak érdekesség képpen, ha már ráakadtam.

Még annyit, hogy ezek a rövid írások is hetekig készülnek, így most update-ként annyit, hogy megkaptuk a levelet, hogy küldik a kerékpárt, úton van. Ez 6 hete volt. Nem sietnek... Újabb frissítés, megjött. 6 hét és pár nap után. Kipróbáltuk, Barnabás élvezi, lába rögzítve a pedálhoz, muszáj tekernie. 7 sebességes, de elég kicsik a kerekek, olykor kell az elektromos rásegítés (most amúgy is ezeknek az elektromos kerékpároknak van a korszaka), száguldozni azért így sem kell vele, nem alkalmas rá. Körülbelül 2,3m hosszú, és a kormány állítása után kb. 1,1 m magas. Egy egyterűbe, furgonba (ha lennének ilyenek benzinesben - persze van, chevy-nek például, ugyanazzal a motorral mint az Avalanche-ban, de azok mind melós autók, lelakottak) könnyeben beraknánk mint az Avalanche-ba, de be fog férni.

Visszatérve az Avalanche-ra. Itt van néhány testvér tesztje, egyik sem ikertesó, hanem van idősebb és fiatalabb is közöttük, de nem GMT800 típus egyik sem.

http://totalcar.hu/tesztek/2016/03/26/suburban/

http://totalcar.hu/tesztek/caddyescalad/

http://totalcar.hu/tv/2014/04/23/cadillac_escalade/

http://totalcar.hu/tv/2016/05/18/ketszer_nyolc_az_tizenhat/

A másik apropója az írásnak, új cipőt (bár használtat - jó kis ellentmondás) kapott a gép. Csak kipróbáljuk milyen egy 22"-os keréken az élet. Lesz pár érdekességem ezzel kapcsolatban.

Ugyanis, 22", de nem a felnin megyünk, mint ekkora méretű keréknél normál esetben szokás. Itt ugyanis van hely nagyobb guminak is.
Ha 24-26" nem probléma. De azért az már tényleg nagy kompromisszum lenne. Tényleg csak mutatóban gumival. A 22" már nagyon elterjedet, majdnem csak olyan szokványos jelenség, mint a Tesla például. Ezért a gumik sem olyan horror árban vannak. Nem olcsók persze, de nem kiugróan drágák.

A mi méretünk 285/45 R 22. Ez kb. 81 cm átmérő. Nagy. De valahogy (ha a látványt, az arányokat nézzük) most áll össze a kép. Azért egy 5,6m hosszú majd két méter magas és széles autón kicsit hülyén áll a 16-17"-os kerék. Még ha bizonyos feltételekhez azok a legjobbak, akkor is.
Van a faluban egy (kettő?) Arctic Truks átalakítású Toyota. Na az 17"-os, de milyen gumival!
37-12,5-17. Tehát 37" a kerék ármérője. Ez 94cm. Csak komoly futómű emeléssel megoldható bármilyen terepjárónál ez a méret. De közelről egy ilyen...




Ami a kulcs, az a /45. Nagyon fontos jelzőszám, a gumi oldalfal magassága a szélesség ezen százaléka. Esetünkben 45%. Ez 128mm. Egy sztandard 17-es kerék 225/45 R17 méretben például 101mm oldalfalat jelent. De lehetne sorolni, az biztos nem a felnin megyünk. Ez fontos a komfort miatt. Aki olvas teszteket az tudja, hogy az újságírók szinte mindig megemlítik, hogy szép a tesztalany, de mennyivel jobb lenne kisebb felni nagyobb gumi konfigurációval, az utakon nem ütne akkorát, sokkal kényelmesebb lenne.

Erre mi mit teszünk? A cél a komfort rontása volt a valamivel biztosabb és pontosabb kanyarvétel miatt. Mert egy ekkora amerikai SUV nem éppen kanyarvadász. Eredmény? Elsőre furcsa.
Az eredeti méretű kerekek (265/70 R17) már kopottak, azzal voltunk egyébként tavaly odahaza. Good Year Wrangler A/T. Esőben úgy csúszott, mókás volt az az igazság. Katasztrofális tulajdonságokkal. Az úton egyenesben tartani az autót? Felejtsd el. Folyamatosan mászkált a sávban. A terep gumi mind ilyen?
A téli kerekünk (245/75 R 16 - Cooper Discoverer M+S) már sokkal jobban viselkedett, első benyomásra szinte sportautó pontossággal. Persze megszokva ez elmúlt, de sokkal biztosabbnak érezni vele az autót. Ebből a meggondolásból vettük a 22-est. Ha még annyival jobb lenne mint a másik kettő között a különbség, akkor révbe értünk... nagyjából.

Tudni kell, hogy ezek az amerikai "dögök" (persze sok más is, főleg a régebbi mercik, Opel Omega stb.) nem fogasléces kormánnyal vannak szerelve. A pontosság, az érzet eleve veszít már evvel. Aztán pedig még több a kar a rendszerben, több a csukló, több az esély a holtjátékra. Na ezért sem pontos. Viszont nagyon kényelmes. Van is így holtjáték, a széles kereket pedig megvezeti a nyomvályú az utakon, ismét kicsit jobban mászkál, többet kell korrigálni (na nem annyit mint a régi filmekben a kamu autós jeleneteknél, amikor a főhős folyamatosan "cibálja" a kormányt). Legalább nem alszik el az ember.
De sokkal jobb a kanyarokban. Ott már nem mászik el az ívről, a gumi oldalfala nem torzul annyira, pontosabb. Elsőnek "idegesnek" mondtam volna a kormányzást, furcsa volt a téli után, de mindezek ellenére, a kanyarodási pontosság miatt szerintem jobb. Carmen nem annyira osztja a véleményem, de ő nem is megy a kanyarokban gyorsan. Az biztos, hogy egy átlag autóhoz mérve, jelentős tud lenni az oldaldőlés, viszont a sebesség növelésével már nem dől lényegesen jobban, viszont jobb az íven. De hát beszélhet az ember egy nőnek...

Azért hihetetlen milyen különbségek tudnak lenni viselkedésben. Persze igaz, hogy itt az arányok (gumi-felni) jelentősen is változtak, mivel van rá hely.

(hely... én hülye nem fotóztam le -esett-, de pont a minap beálltunk egy Ford Excursion mellé. Na az nagy. Ott van hely még nagyobb keréknek. Kb. 20 centivel hosszabb és 10 centivel az Avalanche fölé tornyosul. Az nagy gép. Csak az már nem vezethető B jogsival.)

Mi ez a nagy kerék átmérő mániám? Egyszerű. Portál tengely nélkül lényegében a hasmagasságot leginkább a nagyobb kerék alkalmazásával lehet elérni. Persze ezen felül a futómű és egyebek is számítanak, de egy terepjárónál ezek nagyjából azonosak.
A Chevy legalsó pontja (ebben benne van a futómű bekötési pontok is, nem csak a belógó difi és karter védő stb.) 23cm. Ez a hasmagasságunk. Kérdés, miért ha nem is használjuk terepen? Mert én majd azért néha szeretném. Meg jó érzés, hogy nem verjük majd oda olyan egyszerűen, irány a vad nyugat!

Visszatérve a vezetési tulajdonságokhoz. Olyan, mint egy Wartburg. Puha, imbolyog...
Tudni kell, hogy ez Z71 verziójú Avalanche. Ez annyit tesz, hogy gyári off-road futómű van rajta hátul, spirál rugóval. Tehát nem laprugós, de ugyanúgy merev tengelyes. Mégis elvileg nagyobb a rugóút, puhább a rendszer, nem olyan merev mint a laprugós. Ezért kényelmesebb is, nem ráz akkorát a keresztbordákon. Persze tud azért, amit több mint valószínű az okoz, hogy egy ilyen merev tengelyes hátsó híd - spirál rugó ide vagy oda -, nem könnyű. Rugózatlan tömeg nem csekély.
Tehát lágyabb futómű, nagyobb rugóút, nagyobb dölés a kanyarban. De a 22-es kerék azért valamicskét segített szerintem, pontosabb lett az autó.

Vicces, mint egy hajó. Nem kanyar vadász az biztos.

Elértük egyébként a 20.000km-t. Kb. egy év alatt. 16 literes fogyasztásra jön ki az átlag. Leginkább országúton, de ez a vegyes átlagfogyasztás tulajdonképpen. De minden cseppje megéri...

Az elvek. Nemrég még írtam, hogy csakis a peremes felni az igazi, egy hátsó kerekes autón, egy SUV-on az mutat jól, de igazából bárminek jobban áll. Erre mit veszünk? Naná, hogy nem peremes felnit. Szinte nincs is ilyen lehetőség ezekre az amcsi dögökre, de mi mégis ilyet vettünk.
Nem tudom... Valahogy kiadja, meg ilyet nem is látni gyakran, amerikain szinte alig (én még nem találkoztam vele). OZ felni. Nem kell bemutatni szerintem annak, aki kicsit is érdeklődik az autók iránt. Pedig nagyon egyszerű dizájn, nem is mondanám szépnek. Valahogy az autón pedig eléggé működik (élőben - mint sok más egyéb tárgynál, vagy bárminél - természetesen jobb).


10x22-es OZ Canyon (leginkább ML Merci, Audi Q7 és Porsche Cayene a célközönsége)  felni. Használtan vettük, ha nem mondtam volna, újkori ára nem éppen olcsó kategória. ET10, a gyári felni ET31-es ha jól emlékszem. Ezért is mutat jobban, mert a kerék nem bent van az autóban. Lényegében a gyári 7" széles felniből és az ET számokból kiindulva, befelé kb. 1,5-2 centit, míg így kifelé 5-6 centit változik a felni szélső helyzete. Persze a gumik még tudnak ezen csalni, de jelentősen megnőtt így a nyomtáv, és a kocsi kiállása. Még pont a határon vagyunk, és nem lógunk túl a sárvédők sikjain. Persze az utakon van erre is bőven példa.
Az 5 %-os kerület változásba is beleférünk, hiszen alig 1 centivel lett nagyobb az átmérőnk. Fontos ez, mert két méter alatt kellett hogy maradjon az autó. Most 1,97 a legmagasabb pont az autón.





Jellemző itt északon is, hogy megveszik a nagy felnit, de csak olcsóbb gumit hajlandóak venni rá. Esetünkben Achilles Desert Hawk lenne a gumi. Bár hozzáteszem, hogy semmi baj sincsen vele, vizen is jól viselkedik. De jövőre minden bizonnyal cserés lesz.














Ami durva, hogy egy ilyen 22-es kerék 44-45kg kb. A már említett rugózatlan tömeg. A gyári 17-es kerék olyan 28kg. Jelentős a súlynövekedés. A téli, legkisebb kereket még nem mértem le. Azért egy ilyen hátsó tengely kerekestől vajon hány kiló? Érthető ha beremeg olykor.
Azért még áll a részemről, hogy egy igazán "fasza" peremes (nem króm) felni jobban mutat.
A 17-es felni is megmarad, csak majd kell rá másik gumi (terep). Akkor már minden útviszony le lesz "fedve", csak cserélgetnem kell az éppen megfelelőre.


A bicikli.
Még a tandem cajga előtt jött az ötlet (sőt már a vételkor ez járt a fejemben), hogy elől le kell vizsgáztatnunk az Avalanche-ot 3 személyesre. A hátrány igazából csak az, hogy elvesztettünk egy csomó helyet a csetreszeknek a kocsiban, illetve volt a középkonzolban egy erősítő, egy kisebb "mélynyomóval". Nélkülük jelentősen romlott a zene az autóban. Ezt majd még orvosolnom kell.
Visszagondolva, mindig vágykozva néztem a régebbi amerikai autók elől lévő "padjait". És nem hiába, tényleg tök jó, még nagyobb az amúgy sem kicsi térérzet.

De térjünk a tárgyra.

Barnabás a kapitányi székben. Ki találja ki, milyen bringázni szikrázó napsütésben a fjord mentén?

Az egyetlen pick-up, amelynek a hátfala dönthető, és így bővíthető a tér, illetve ha van hátul hardtop, akkor leválasztható a raktér. Csendesebb, biztonságosabb stb. Szerintem nagy ötlet. Kíváncsi vagyok a legújabb Chevy-ből lesz-e Avalanche változat. Eddig két generációnak volt, a miénknek, és az utána jövőnek.

Mivel a hátfal nem gyári, így én ki tudom venni, és így tudom 1/3-ad 2/3ad arányban ledönteni az ülést, ahogy éppen kell.



Amivel egy furgon nem tud versenyezni (tudom, mert sok dolgom volt már velük), az az első sor kényelme. Igazából a középen ülőnek nem éppen rózsás a helyzete, de a szélső fotelek szuperek. Azt gondolom csak a pár éve a luxus autókban (lassan már nem csak ott) elterjedt masszázs és hűthető ülések überelik (bár még nem próbáltam). 







Bringák a helyükön. mellette még egy csomó hely. Én vinném őket majd a nyaralásra, Carmen viszont úgy gondolja, visszafelé tele lesz az autó, kell a hely.


A bringák mellett még egy átlag kombi autónyi hely van.



Cirka 2,3m hosszú a tandem kerékpár. Persze egy furgonban még több hely lenne, de ez azért sokkal vagányabb járgány.




Szerintem irigylésre méltó az amerikaiak helyzete, hogy ott tele vannak ezekkel az óriás gépekkel. Lehet velük "kombinálni", nem gond ha sok a motyó. Szabadság?


Ez a helyzet most Avalanche fronton. Én nagyon meg vagyok vele elégedve. Nagyon könnyű vezetni (jó, a fordulókör óriási, többet kell korrigálni miatta - és akkor mi van?), kényelmes, mi kell még?
Tényleg fura dolog az amerikai autó. Nem éppen a kanyarokra termett, de mégis olyan másképpen mozog, a motor miatt annnyira más a zajkomfort, mint amit az európai fül megszokott. Nagyon nehéz utána másnak örülni. Most hogy már elég sokat dolgoztam a műhelyben, elég sok autó megfordult alattam, de egyikre sem cseréltem volna még el. Főleg mert a nagy része mind dízel, az meg tényleg egy más világ a Chevy után. A nagy motor adta akusztikai plusz olyan dolog, amit egy újabb vagy egy új autó akármelyik szemfényvesztő extrája sem tudja "ütni". A fülnek biztosan nem jobb.






Megjegyzések

Népszerű bejegyzések