gumi nélkül soha


Sokan nem tévednek az oldalamra, de ettől még arányosan lehet az, hogy sokan unják már a sok autós bejegyzést, de ha más nem történik velünk - illetve de, jönni fog az is nemsokára - , most ezzel kellett foglalatoskodnom. És nekem tök izgalmas és érdekes, hogy mennyire más a piac a nagy víz túlsó oldalán.

Bevezetőnek két érdekes cikk, illetve teszt, mert még mindig nehéz a fejekben rendet tenni. Nehéz is a kérdés, ahogy a lenti írás is rávilágít, nagyon helyesen.
És akkor még sokan nem is jártak itt északon, ahol a szöges gumi megengedett, konkrétan mifelénk minimum a fele ezt használja.

https://totalcar.hu/magazin/technika/2017/05/16/az_igazsag_kopott_gumi_ugyben/

https://totalcar.hu/magazin/technika/2017/12/08/nyari-_teli-_es_negyevszakos_gumiabroncs_osszehasonlito/

https://totalcar.hu/kozosseg/rsvptc/2017/12/12/te_melyik_vagy_a_konzervativ_a_felvilagosult_es_az_elmebajos_autos/

Meg is fogom keresni az idevonatkozó norvég tesztet, ott ugyanis az a helyzet áll fenn, hogy szinte a legrosszabb szöges gumi is jobb, mint a legjobb sima téli. Nagyon sokan vannak a szöges hívők, tulajdonképpen meg is lehet érteni, mert a jégen tényleg csak az ami ér valamit, ha normális tempóban szeretnénk közlekedni rajta.

https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2017/


Belemelegedvén a gumis témába, jöjjön ami a mi esetünkben szóba jöhetne. Itt jön a feketeleves, nem is feltétlen az árak miatt (persze ekkora méretben már nincsenek csodák) hanem a kínálat miatt. Nincs kínálat ugyanis. Európában nincs, ami a mi igényeinket kielégíti. 

Volt már egy írásom gumis témában, most újra aktuális lett. Akkor még volt esély jó áron a Comforser CF3000-es gumira, ami persze nem jött össze, de utólag belegondolva nem is baj. Nem kell mud terrain gumi. Viszont A/T igen.

Igen, és meg is fogom magyarázni, hogy miért gondolom így.

Ha beírjuk a megfelelő méretet, az ebay-en ezekből lehet válogatni. De miért az ebay? Azért, mert 22"-os all terrain gumi egyszerűen nincs sehol Európában. Csak az átlagos, aszfaltra készültekből lehet mazsolázni. Illetve, azért belefutottam itt Norvégiában is két helyen, a netes oldalon létezik, de mint kiderült vak lárma. Nem gyártják már. Ez egyébként a Toyo Open Country a/t gumi volt. De nem az ami itt alább is szerepel, ez az amerikai változat, ez nem is volt Európában.

Ebből látszik, hogy mennyire kevés amerikai SUV/pick-up járja az utakat Európa szerte, nem érdemes ezzel foglalkozni senkinek. Csak így macerás. Én sem szívesen rendelek pont gumit az ebay-ről, ráadásul 3-4 hét a szállítási idő.
Ami azért baj, mert ha valami történik később, és cserélni kell mondjuk csak az egyiket, mennyit kell várni rá? Jó, ez azért nem jellemző, ritka. Talán nem is ez volt a fő szempont, hogy nem rendeltünk mégsem ilyen garnitúrát. Persze ami késik...





A fenti listából látszik a legolcsóbb Mickey T. (Deegan 38) átszámítva 11.600kr lenne (garnitúra) a legdrágább pedig a Nitto éppen 17.000kr alatt. Ha lett volna itt Norvégiában 12.000-ért adták volna a Toyo-t. A listán látszik az Atturo, azt pedig 16.000-ért mégis beszerezné ugyanez a cég. Itt átszámítva 13.600-ra jön ki. Tehát ebay-en érné meg.

Két dolog miatt voltam bizonytalan, sőt, három. 

Az egyik, hogy nem akartunk most ennyi pénzt kiadni gumira, akkor lenne jó biznisz ez, ha eladnám a két másik felni garnitúrát. Akkor már megérné, mert kell ugye téli gumi és lassan nyári is. Ezért lett volna ez az a/t négyévszakos gumi. Egy szett, nincs csere és kész. 
Viszont ebben az esetben nem lenne biztonsági cserém, illetve a műszakin beleköthetnének, hogy a forgalmiban ez a méret nem szerepel. És még a sós latyaknak is kitenném az OZ-t. Ez így három ok.

A nyári egyébként még kitart egy szezont.

Ez az egyik legnépszerűbb a/t gumi odaát. Van is ára.




Nem éppen agresszív az oldalfal. Nem nagyon találni ilyennel képeket.



Népszerű, hiszen talán a legagresszívebb dizájn, az ára sem rossz. Viszont a kopásindexe nem túl nagy.



Kevés képet találni ebben a méretben, nem ezt veszik nagy számban az biztos. Az átlagos méretűből már igen.


nincs semmi adat
Ebből sem sokat találni a képek alapján. A legolcsóbb mind közül.



A legnépszerűbb ha beírjuk a méretet a keresőbe, ebből dobja fel a legtöbbet. Talán nem véletlen. Mindegyik formátumban, M/T, R/T, A/T. Pedig nem olcsó, talán ez a legjobb? És a képen egy 33X12.50R22-es van. Tehát létezik ebben a változatban is.



Azért került csak fel a listára a Cooper - hiszen ez nem létezik 22"-os méretben - mert mégis marad a gyári felni az kap majd gumit, de szintén a/t gumival, ebből nem engedek, mert akár egész évben is tudom így használni. Egy téli gumit nem fogok szétkoptatni nyári használattal.
A gyári méret egyébként a 265/70r17, de találtam jó árban ilyen Cooper-t a 285/70r17-es méretben. Az internetes oldalon legalábbis volt. Így a gyári 31" külső átmérő 33" lenne, ami a 305/45r22 nagysága. Persze aztán kiderült, hogy nincs négy darab belőle, azért volt jó árban.
Pedig így amerikai gumi lett volna az amerikai autón. Nem lesz.

Ez sem egy agresszív kinézetű abroncs, már ha számít ez valamit.



A megoldás egyébként, mivel jó árban is volt, plusz egyébként is rajta volt a listámon a Hankook Dynapro Atm rf10 lett, ami ugye odakint létezik 22"-os méretben (lsd. feljebb), de most a gyári méretű lesz 265/70r17. Nagyon kíváncsi vagyok rá, a jövő héten remélem megjön, meg kell neki.

Ami érdekes, hogy objektív mérésen alapuló tesztet nem találtam a/t és m/t gumikról. Nincs mérésen alapuló teszt (lehet van, csak jó angol kéne hozzá, és nagyobb kutakodás), mind ilyen szubjektívnek mondható összehasonlítás van csak. Egyébként nagy különbségek így nincsenek is a gumik között. Viszont az a/t gumikat is kemény körülmények közé viszik. Tehát bírják. 

http://www.fourwheeler.com/how-to/wheels-tires/129-0811-hankook-bfgoodrich-toyo-tire-test/

http://www.trucktrend.com/how-to/wheels-tires/1705-all-terrain-tire-buyers-guide/
Van egyéb gyártmányú a/t gumi odaát (Európában is, főleg a sok kínai cucc, meg persze a hagyományos európai gyártóké, de ezek odaát szinte észrevéthetetlenek) csak nincsenek a 33"-os méretig, leginkább nagyobb, extreme méretben léteznek, és nagyrészt M/T kivitelben. Hiszen látványosabb, és az sokat számít, nemde? BFGoodrich, Fury, Dick Cepek, Fuel...

http://www.fourwheeler.com/product-reviews/1611-testing-the-cooper-discoverer-at3-tire/



Avalanche, világvége felszereltséggel

Ez szerintem 285/70r17 és néhány coll emelés.

305/45r22                   285/45r22  
Azért picit látszik, hogy nagyobb az oldalfal "kövérsége".


Valahogy így, mint az ábrán, amibe belekontárkodtam. A mostani a sárga 285/45r22 (sima aszfalt gumi) az eredeti a 305/45r22 a zöld pedig a 33x12.50r22 mondjuk. Tehát a legjobb nekem az utolsó, hiszen a külső átmérő szinte nem változik, ellenben a profil szélesség igen. Így növekedik a felni és az oldalfal közötti távolság. Eredménye, nehezebb megpadkázni a felnit, illetve az a/t és különösen a collos méretű gumi még erősebb kivitelben készül. Erősebb, több rétegű oldalfallal, kátyú, padka, kövek kevésbé teszik tönkre a felnit és a gumit. Persze, itt lehet csak 1-2 centiről beszélünk, de pont elég.




Mud (m/t) variáció (33x12.50r22)

Még agresszívebb kialakítás, az oldalfalnak is, így sárban, hóban jobban besegít. Mégis, csak kemény terepen jön ki az előnye, minden más esetben jobb az a/t abroncs.

Meg persze még látványosabb.


Ilyen lett volna, ha még gyártják Európának. 305/45r22 Toyo Open country a/t, 10" széles felnin (mint a mi OZ-nk)

Nem sok a különbség, de azért látszik hogy egy kissé kövérebb a 305-ös.

Az oldalfal körülbelül 0,8mm-rel lesz "magasabb", és erősebb is egyben.


Ilyen esetben azért már nem a felni sérül egyből.


Nekem ez így nem tetszik, ez a mínusz 20-44 ET szám, kiálló kerekek, mondjuk Európában elvileg nem is szabályos. Amúgy az örök riválisok, Ford F-150, Chevy Silverado, már csak a Dodge Ram hiányzik a képről. Természetesen én a Chevyre szavazok.


Azért némelyik tesztben megküldik ezeket a gumikat. 



 Ilyen lesz, Hankook Dynapro atm rf10.

Bírják ezek, nincsen semmi baj.
















Megjegyzések

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések