220-al


Megint villanyautózunk egy kicsikét. Most, már  7000km után, van egy kis rálátásunk az elektromos közlekedésről. 
Azért is aktuális, mert a totalcar is éppen egy Soul, hetes tesztjén van túl, így gondoltam kiegészítem a saját tapasztalatokkal.

http://totalcar.hu/magazin/kozelet/2016/10/06/etap2_szerda/

http://totalcar.hu/magazin/kozelet/2016/10/22/van_ingyen_ebed_de_szenvedni_kell_erte/

Nem meglepő módon, azonosak a "benyomásaink", tényleg csak pár érdekességet tudok hozzátenni. A fix 65-ös tempó, egy kellemes 15-20 fokos időben tényleg a legideálisabb az autónak. Bevallom, csak egyetlen egyszer vetemedtem erre, akkor a fogyasztás 13,2kwh/100 volt átlagban. Ez a 27kwh akksit nézve 200km-re elég. Nem lehetetlen, önmérséklettel, nem sietve.
Azóta folyamatosan növekedett az átlag, most 15,3. Mivel valóban arra használjuk amire kitalálták (napi 70-80km), nem a spórolásra vagyunk "kihegyezve". Sőt, nem mondok semmi konkrétumot, csak annyit, hogy igen dinamikus vezetésre tessék gondolni. 

A megengedett maximális sebességnél, 80-nál éppen lavírozik az ECO fogyasztás határán. Teljesen sík úton tempomattal még belül. De az ideális tényleg a 65, nem sok gyorsítással és fékezéssel. Mint említettem, nekünk nem kell óvatoskodni, és ez nagyon jó. Mert tényleg elég jól megy, könnyű előzni vele, csendes. Csendes...
Pont ez a baj. A jót könnyű megszokni, és így a nem különösebben hangos gördülési, szél és egyéb zaj jobban feltűnik. De annyira van jó mégis, hogy kezdjem azt hinni, már a V8 hangja sem hiányzik, sőt egyre inkább zavar. Tényleg az elektronoké a jövő, és amilyen gyorsan fejlődik a akku technológia, jövőre már tényleg elég jó hatótávval érkeznek az újabb típusok (Opel Ampera pl.).

Ki merem jelenteni, megfertőződtem az elektromos autótól. Utazásilag. De mindig is benzin lesz a véremben, gázolaj soha (csak egy esetben tudnám elképzelni).
Tök jó, hogy nem kell melegíteni, egyből jön a meleg. Ha leállunk, akkor is van fűtés (jó, tudom, ez megoldható állófűtéssel), de a zajtalanság és gondtalanság a legfőbb értéke. Meg persze a "zöldség".

Mai hír
http://totalcar.hu/magazin/hirek/2016/10/16/kullognak_a_premiummarkak_a_tesla_utan_az_usa-ban/

Most, hogy már egy ideje a Model X is a piacon van, egyre többet látni belőle. Lehet aki ritkán lát Tesla-t hasra esik tőle, de itt már ez nem csoda, és pont ezért gondolom (mivel láttam eleget), hogy frankó egy gép, de nem a legszebb autó a piacon. Nem kell azért hasra esni tőle, látványilag. A műszaki tartalomtól már lehet...

Még annyi a Tesla-val kapcsolatban, hogy a lenézett amerikai autók, igaz? És mégis, most kik csinálták a legnagyobb forradalmat? Egyszer majd osztom az észt ezen a téren, van még pár gondolatom.

De vissza a KIA-hoz. 
Volt egy érdekes tapasztalásunk. Felautóztunk a Hardangerviddára, 33km ide az egyik olyan hely, ahol be lehet elég jól sétálni kavicsos úton.

itt

70%-os töltéssel indultunk, Carmen parázott, mert akinek van villanyos autója mondta, hogy az emelkedőn nagyon zabál a gép. Nem kockáztatják meg Geilo-t (90km ide), mert nem biztos, hogy elég a kraft (Nissan Leaf). Szerintem simán, majd egyszer megtesztelem. Miért is nem elég? Mert fel kell mászni 1250m-es magasságig 25-30km alatt, ahol vannak igen meredek és laposabb részek is.
Ezért volt a para.
Nem spórolósan, a forgalommal haladva, fűtéssel, mindennel, a 70% lement 34%-ra, a becsűlt kilométerekre nem emlékszem. Mi olyan 1100-1200 méter körül voltunk. Itt már tudtam, hogy nekem volt igazam, nem lesz itt semmi gond. Azért ez azt mutatta, hogy ilyen terhelésnél nagyjából százalék/kilométer a fogyasztás, círka 90-100km így a hatótáv. De szinte végig hegynek föl.

De nézzük, hogy ment lefelé. Nagyon jó, hogy baromi erős a "motorfék" az autón, a fékbetét akár örökös is lehetne. Szintén a forgalommal, nem sietve, a 34%-ból lett 36%, mire hazaértünk. És nem végig csak lejtő az út, az utolsó 6-7km inkább síknak mondható (nagyon minimális lejtés). Így lett plusz két százalékunk a 33km után. Vicces.
A 66 kilométert 34 százalék elhasználásával teljesítettük. Ez így majdnem 200km-es hatótávot jelentene.

Geilo pedig szerintem azért nem probléma, mert ugye 90km, de lényegében mi már a csúcson voltunk, onnantól a Hardangervidda-n kb. 30-40km az út, fel és le, hullám szerűen. Geilo pedig kb. 700-800 méteren van, így az utolsó 15-20km lényegében ereszkedés. 100%-os töltöttséggel nem lehet probléma. Visszafelé, ha a gyorstöltős 80%-os töltöttséget vesszük alapul (mert ezt kell, nincs más lehetőség), akkor ennek nagyjából 60-70km-re kell elégnek lenni, hiszen a Hardangervidda felénk eső végétől, akár termelhetjük is az áramot, lásd feljebb. Ez pedig extreme fogyasztás mellett is elég kell hogy legyen, hiszen itt csak mintegy 500 méter szintkülömbséget kell leküzdeni, nem 1250 métert.

Mindezt csak azért írtam le, mert a totalcaros tesztből és ebből is látszik, azért meg kell tervezni az utat, kell logisztika, nem lehet csak úgy nekiindulni. Vagyis itt de, mert bár Geilo 90km, de jellemzően 25-50km belül biztosan találni gyorstöltőt.


...




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések