Klar tale

Nem vagyok megelégedve magammal, annak ellenére, hogy tanár szerint ügyes vagyok. Bár hozzá kell tenni a költözés és egyéb dolgok amik közbe jöttek, picit visszaszorították az itthoni tanulást. De azért amikor van időm, és fog az agyam teszem a dolgom. 

Klar tale egy újság. Ebből szokott a tanárnő (a helyi iskolában is tanít, kórusban énekel, gitározik stb...), feladni házit nekünk. Vagyis nekem most másodszor, mert gondolom látja kezdek belejönni, és foglalkozom is vele. Ez lesz most a téma. Mert sok érdekeset olvastam az utolsó újságban, kiolvasva az egészet, nem csak ami lecke volt. Mondjuk már annyi szót kiszótáraztam, de jó lenne mindet tudni. Ez a következő terv, megtanulni mindet, jó pár ezer a szám szerintem, átfedésekkel. 

Politika itt is érdekel, vagyis inkább úgy mondanám az emberek véleménye. Le kellene szoknom az otthoni hírek olvasásáról és teljesen áttérni a norvég híroldalakra. Csak úgy lassan veszem az adást. És miket olvastam utoljára? Érdekes lesz.

10-ből 7 Norvég norvég ellenzi az EU-s csatlakozást, nőt az arányuk. Elfelejtettem (azt hiszem EØS ) mi a pontos neve viszont a gazdasági megállapodásuknak. Igen EØS nálunk EGT-nek mondják. Na ezt is egyre inkább ellenzik. Ez a halászkereskedelemről és még 8000 megállapodásból áll. Van szervezet amelyik azt gondolja, mivel Norvégia nem EU tag, nincs is szavazatjoga, jobb lenne nekik külön-külön az országokkal megállapodniuk, nem az EU-val általánosan. A két oldalnak leírták pár érvüket. 

Az eu ellenzői azzal jönnek többek között, hogy Norvégia kis ország, szavazati joguk mit sem érne az eu-ban. Inkább a pénzük kellene, de mivel olyan kincseik vannak, olaj, gáz, hal, ami eu-ban nem előforduló nyersanyag, így nincs szükségük az eu-ra. És okos dolognak tartják ettől függetlenül, hogy bizonyos kérdésekben eu azért kikéri Norvégia véleményét. Példát nem hoztak fel. 
A másik oldal, az eu mellettiek pedig csak általánossággal jönnek. A nagy közös ügy, és hogy nem mostanra kell gondolkodni, hanem hosszútávra. Egy szebb, jobb közös eu-t felépíteni. 

Ennek az oldalnak elmondanám, hogy ez csak akkor fog megvalósulni, ha ami ellen pl Magyaország tiltakozik, hogy eu-nak nagyobb beleszólása legyen a gazdasági kérdésekben, és hogy próbálják visszaszorítani a korrupciót. A küszködő országokba öntött pénzek jó része köddé válik azt gondolom. Nem egy nagy megállapítás. Ha tehetem és kérdeznek, el is mondom hogy én mit láttam pl odahaza, eszükbe ne jusson a jelenlegi feltételekkel eu-ban gondolkodni. De erre kezdenek nem kicsit rájönni a "piszkos" nyugati jólléti országok. Akik pénze nélkül sehol sem lennénk, akárki akármit is mond otthonról. Ha így lenne kedves szabadságharcosaink, miért nem lép ki Magyarország? Ukrajnában miért tüntetnek eu mellett és próbálnak elszakadni a kelettől, ahova mi megyünk vissza? Azt hiszem ukrajnában betelt a pohár, de a sok idióta ember véleményét olvasva otthoni kommentekben, ez odahaza nem mostanában fog bekövetkezni. Visszatérve az eredeti témához. 

Volt egy cikk, ahol az újság kérdezősködött Brüsszeli embereknél, mit gondolnak arról, hogy Norvégiában mennyire ellenzik az eu-ba lépést. Eleve a 6 megkérdezettből fele nem is belga volt. A lényege, hogy a többség megérti, hogy nem akarnak belépni, és elpuskázott dolognak tartják az eu-t. Vagyis ahogy most működik az biztos hogy nem jó. És ez azokra igaz, akik a jobbik oldalról vannak az eu-ban. Mert az olasz válaszoló az azt mondta, hogy kár hogy Norvégia így áll hozzá, és nem gondolkodik hosszú távon. Ami nekem ebből lejött, hogy a jóléti államok polgárainál (német, belga, holland, angol stb.) kezd betelni a pohár, és kezdik látni, hogy csak öntik a pénzt keletre és délre, míg a keletiek és déliek naná hogy örülnek (még ha odahaza egész mást szónokolnak) az eu-s pénznek. Illetve a lehetőségnek, hogy szabadon vándorolhatnak munka után. Ez nem kicsit látszik odahaza is. 



És lehet folytatni a spanyolokkal például. Szintén az újságból, egy másik cikkben pedig pont erről a kivándorlásról volt szó. A képen, ami hozzátartozott a cikkhez, egy magyar koldus szerepelt Brüsszelből. Olaszországot megjárva indult északnak, festő végzettséggel, két kutyával... és nem mondta meg a nevét, Jack néven szerepelt. Vajon miért???
Spanyol fiatalok (15-25évesek) 70%-a nem tartja kizártnak, hogy külföldre költözik. Én tudok két példát már, innen a tanfolyamról. Írtam, hogy a házaspár zaragozai és az egyke spanyol leányzó pedig valenciai. Nem kicsi városok, mégis kijöttek. Beszélgettünk hárman, én, ez a leányzó és az egyik litván srác. Sajnos negatív dolgokat mondtam leginkább Magyarországról, mert most (is) ilyen az ország, nem tehetek róla. És ami ebből a legfontosabb volt, hogy míg nálunk összefogásra semmi jel (természetesen a pártok jóvoltából is, de ebben leginkább az elvakult magyar a hibás, mindkét oldalról sajnos), addig (hírekben is többször volt látható) Spanyolországban tudtak az emberek közösen tüntetni. Bár Rosa (ő a lány) azért mosolyogva hozzátette, gyakorlatilag eredmény nélkül.
Cikkhez visszatérve, felhozták még Írországot is, hogy mennyien jönnek el onnan. Azért ezt nem tudtam. A szakértőket aggasztja ez a jelenség, érthető módon.

elvileg ő a magyar koldus, a kutyával

Összegezve. Norvég embereket is érdekli Európa helyzete, ha nem így lenne, az újságok sem írnának ilyen témájú cikkeket. Pont ezért nem akarnak szerintem az eu tagjai lenni. Látják, hogy kezd kaotikussá válni a helyzet. Sokkal nagyobb központosítással, és ellenőrzéssel lehet ezt megváltoztatni, mert ha egy tagállam sorozatos rossz lépéseket tesz, nem lehet meggátolni a kivándorlást. Ha nem élhető az adott ország, egyre többen elmennek. Tényleg csak akkor fog ez megváltozni (szerintem az utóbbi pár évben a szellem kiszabadult a palackból szinte mindenhol, eddig tűrtek az emberek), ha kisebb különbségek lesznek a tagországok között. Attól tartok, ez nem lesz egy rövid történet.

Ellenben itt Norvégiában, nagy a nyugodtság. Itt ahol mi vagyunk ezt tapasztaljuk. Legnagyobb gond, hogy ki, mikor, hova menjen nyaralni, telelni. Itt minden flott, minden kjempebra, mindenki flink... konfliktus nincs...

Nem tudom, lehet még kifelejtettem dolgokat, amiket szerettem volna leírni, de a változtatás jogát továbbra is fenntartom. És ha jutok még újsághoz, érdekességhez elmesélem. Így én is jobban belelátok legalább a norvég gondolkodásba. Amúgy van sok gondolatom más témában is, amiket jó volna kifejtenem... majd egyszer...

Megjegyzések

  1. Névtelen15.12.13

    Erről a témáról nagyon sokat lehet beszélni. Én csak egy érdekes fontos momentumát említeném meg az egész rendszer működésének (valószínű nem mondok újat) egy rokonom elbeszélései alapján aki munkája miatt belelát bizonyos nagy cégek vezetőinek környezetébe: annyira keresik az alkalmazottak a feletteseik kegyeit, hogy képesek bármit hazudni bármiről, hogy ne kelljen rossz hírrel szolgálni a főnöknek. Mindeközben a főnök a döntéshozó, de hamis adatok birtokában nem lehet a legjobb döntést meghozni, főleg ha nem is érdekli az egész.
    Üdv
    Adam

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések