Mit ünneplünk?

Ez a bejegyzés nem Norvégiáról fog szólni, hanem hogy mit is ünneplünk karácsonykor. Vajon kell-e tudnunk, nem csak átalakult ez egy olyan szokássá, ami az egyik legfőbb (ha nem a legfőbb) ajándékozássá vált, illetve a családi összejövetelekké? Ez mondjuk teljesen pozitív, mert legalább (ha mód van rá) ilyenkor megpróbálja meglátogatni az emberfia a családját. 

De mit ünneplünk, ha már valamihez kötni kellene. Na én ezzel úgy voltam mint a politikával, sosem érdekelt az elmúlt évekig, de idén volt kedvem egy kicsit utánaolvasni (nem kellett mélyre ásni, origo, index), és fura dolgok derültek ki. Például (gondolom ez az én érdektelenségem miatt volt, hogy eddig ebbe bele sem gondoltam), hogy ez pogány szokás volt. Aki akar utánaolvashat, nem fogom itt leírni, mert úgyis kihagynék valamit, de a lényege, hogy csúnya lenyúlás van a dolgok mögött, mint keresztény ünnep.

Viszont az eredeti ünnep az teljesen érthető (itt jön képbe a God Jul, mert egy blogban olvastam a yuletide-ről, svédekről volt szó, hogy a karácsonyi köszöntés náluk God Jul - ugye mint itt Norvégiában), a téli napforduló ünnepe, ami pogány szokás volt. És igen, ezen van mit ünnepelni, egyre hosszabbak lesznek a nappalok. Hogy hogyan keveredett ebbe bele Jézus azzal most nem foglalkozom.

Azért kíváncsi lennék, az emberek mekkora százaléka van tisztában a karácsony eredetével. És csak azért hoztam fel ezt az egészet, mert hátha sikerül megtudnom valamit arról, hogy ezt hogyan látják a norvégok, mit is ünnepelnek ilyenkor? Megpróbálom megtudakolni a tanárunktól, de következő óránk csak január 7.-én lesz. Vagy keresek valami cikket, legalább norvégozom közben. Ez a terv, úgyhogy lehet még nálam visszatér a karácsony.

Egyébként nem egy nagy templomba járók a norvégok, de azt tudom, hogy ilyenkor karácsonykor elmennek a templomba, 24-én délután. Ezt onnan tudom, hogy volt meglepetés vendégünk karácsonykor, Barnabás "barátnője" Ingeborg az anyukájával. Ő az a kislány az oviból, aki sokat segít Barnabásnak, szeret vele lenni, csak Barnabás le se... Gondolta meglepi valami ajándékkal Barnabyt, mondanom sem kell, nem éppen vendégváró állapotban voltunk. És ők mondták, hogy mennek 4-re a templomba. De írtam már, hogy volt koncert is decemberben a templomban, majd valahogy megtudom, mit is csinálnak ott ilyenkor karácsony este. Szerintem énekelnek karácsonyi dalokat (nem mise van), Carmen erre mondaná, mást se tudnak...

Tehát amire kíváncsi vagyok (remélem kiderül), hogy itt a norvégok a keresztény ünnepet ünneplik, vagy a téli napfordulót, vagy ezek kombinációját, vagy csak szimplán egy ajándékozós ünneppet, ahol együtt van a család? Nem mintha olyan nagyon fontos lenne, csak ez a yuletide - God Jul felcsigázta az érdeklődésemet.

Még annyi eszembe jutott a God Jul-ről, hogy lett végre TV az albiban, és van svéd és dán TV is, és olvasva a feliratokat (ugye nincs szinkron, a filmek feliratosak, ahogy kellene odahaza is), tényleg nem okozhat olyan nagy problémát megérteniük egymást. Mondom én a hatalmas tudásommal, de ha nekem is érthető nagyjából, akkor... Olvastam is valahol, hogy a norvég az svédül beszélt dán nyelv, vagy valami ilyesmit... és hogy a norvég érti meg legjobban a svédet és a dánt, a dán érti legkevésbé őket a kiejtések miatt... olvasni pedig nagyon jól tudják egymást...

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések